Gratis levering

Mikrobiom diæt ~ 4.2 Skadelige fødevarer - Kunstige sødemidler

09 juni 2022

Mikrobiom diæt ~ 4.2 Skadelige fødevarer -  Kunstige sødemidler
Mikrobiom diæt ~ 4.2 Skadelige fødevarer - Kunstige sødemidler
Har du nogensinde spekuleret over, om sukkerfri sodavand er et sundere alternativ til den sukkerfyldte typen? Det er klart, at en reduktion af sukkerindtaget er gavnligt for vores helbred. Men hvad med deres erstatninger? Forbruget af kunstige sødestoffer er steget dramatisk i dag, men hvor sunde er de egentlig?



Videnskaben er stadig kontroversiel, men nogle undersøgelser viser til at kunstige sødestoffer måske ikke er den perfekte løsning til vedligeholdelse af vægten og glukoseintolerance. Hertil, kan sammensætningen af vores tarmmikrobiom blive påvirket af dem. 



Hvad er kunstige sødestoffer, og hvor findes de?


Kunstige sødestoffer er syntetiske erstatninger for sukker, der i vid udstrækning bruges til at reducere kalorier i vores kost og samtidig bevare en sød smag.

De er klassificeret som fødevaretilsætningsstoffer og anses af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) for at være sikre til at bruge i doser, der ikke overstiger det acceptable daglige indtag (ADI).



Kunstige sødestoffer kan opdeles i to grupper


1. Ikke-ernæringsmæssige sødestoffer (NNS): er nulkalorie eller kalorifattige alternativer til nærende sødestoffer, såsom bordsukker. De har en sød smag, men giver næsten ingen kalorier, da vores fordøjelsessystem ikke kan absorbere dem fuldt ud.


2. Kaloriefattige sødestoffer: er typisk polyoler eller sukkeralkoholer, som er lavt fordøjelige kulhydrater med et lavere kalorieindhold i forhold til sukker.

Disse erstatninger bliver stadig mere populære, og bliver promoveret som sunde alternativer. Kun en lille smule skal indtages for at opnå samme  mættende følelse som sukker, og de er derfor blevet meget populære i alle mulige diæter og  ernæringsinterventioner for kropsvægt.

Og de findes overalt! Fra færdigretter og kaloriefri drikke til tandpasta, tyggegummi og til og med nogle vitamintilskud.


Kunstige sødestoffer og sundhed

Selvom ikke-ernæringsmæssige sødestoffer (NNS) anses som sikre, er deres virkninger på visse aspekter af vores stofskifte stadig kontroversielle. Hvordan de påvirker vores naturlige glukosemetabolisme, hvordan de interagerer med søde smagsreceptorer i vores mund, og hvordan de ændrer tarm-mikrobiomet, er spørgsmål, der stadig ikke er fuldt ud forstået.

Det skaber blandede budskaber for os som forbrugere, hvilket gør det svært at vælge den rigtige mad i hverdagen.

Eksempelvis er det vist, at kunstige sødestoffer kan bidrage til udviklingen af forstyrrelse i stofskifte, der potentielt kan føre til fedme, type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdomme.

Kunstige sødestoffer medfører ændringer i glukosemetabolismen. Dette kan skyldes, at kalorifri mad og drikke, der smager sødt, påvirker de indlærte og automatiske reaktioner i kroppen, som normalt bidrager til glukose og energibalance efter indtagelse af sukker.

Efter indtagelse af sød smag aktiveres normale reaktioner, såsom frigivelse af insulin eller aktivering af hjerneområder, der er følsomme over for energi eller belønning, for at opretholde normale blodsukkerniveauer i vores kroppe. Forbruget af kunstige sødestoffer, kan dog potentielt ændre eller reducere sød smags evne til at signalere de kaloriemæssige konsekvenser efter indtagelse af at spise sødt smagende fødevarer. Ved at reducere evnen til at kompensere for energi leveret af kalorieholdige sødestoffer i kosten, de kan muligvis øge appetitten og stimulere fødeindtagelsen. Dette kan forklare, hvorfor overdreven indtagelse af højintensive sødestoffer kan ændre kropsvægtreguleringen og have negative effekter på vores helbred.


Ydermere, et betydeligt antal dyreforsøg indikerede, at kronisk eksponering for kunstige sødestoffer forårsager sundhedsskadelige virkninger, ændringer i sammensætningen af tarmmikrobiomet, neuroadfærdsmæssige effekter, induktion af nyreskade og kræft.

Selvom de eksisterende kliniske data stadig er inkonsistente, er det vigtigt at være opmærksom på disse potentielle effekter for at træffe informerede beslutninger.


Kunstige sødemidler og tarm-mikrobiomet


Selvom nogle sødestoffer såsom sorbitol, mannitol og xylitol ofte er forbundet med gastrointestinale forstyrrelser, såsom oppustethed eller diarré, de fleste ikke-kalorieholdige kunstige sødestoffer betragtes som metabolisk "inaktive", fordi de udskilles uændret fra vores kroppe. Men denne mangel på metabolisme betyder ikke nødvendigvis, at disse forbindelser har nul interaktion med tarm-mikrobiomet.

Nogle studier indikerer at saccharin, sucralose og stevia kan påvirke tarmens mikrobiotasammensætning. Foreløbige observationer viste ændringer i metaboliske veje forbundet med glucosetolerance og dysbiose hos mennesker efter saccharinforbrug.

Andre effekter er blevet observeret efter polyolforbrug. Hos patienter med inflammatorisk tarmsygdom kan de inducere dosisafhængig flatulens, mens de hos raske individer potentielt kan modificere populationen af bifidobakterier.

På trods af at vi ved for lidt om de sundhedsmæssige virkninger af kunstige sødestoffer, kan vi mistænke, at deres indvirkning på vores stofskifte ligesom mange andre fødevarer er meget individuel. Nogle undersøgelser viser ændringer i glukosemetabolismen, mens andre ikke gør; og det samme gælder ændringer i mikrobiomet. Dette er stadig et nyt forskningsområde, og vi afventer mere stringente undersøgelser af mennesker for at lære mere.



Vores holdning til sagen: Genopdragelse af din søde tand


Det er ikke altid let at skære ned på sukker eller dets erstatninger. Men i stedet for at lede efter alternativer til at mætte vores sukkertrang, er der behov for at gå over til en mere opmærksom måde at spise på. Vælg at spise rigtig mad, når det er muligt.

Lejlighedsvis indtagelse af kunstige sødestoffer vil sandsynligvis ikke gøre nogen skade, men det betyder ikke nødvendigvis, at de er gavnlige for dit helbred.


Da videnskaben stadig er kontroversiel i denne henseende, fraråder vi at indtage disse produkter i større mængder. Vi opfordrer snarere til forbrug af vand og brug af naturlige alternativer (som frugt!) for at tilfredsstille din søde tand.



Sammenfatning

  • Ikke-ernæringsmæssige kunstige sødestoffer er betydeligt sødere end sukker, mens de kun giver små mængder kalorier.
  • Kunstige sødestoffer er fødevaretilsætningsstoffer, der kan findes i en lang række fødevarer og drikkevarer, men også i farmaceutiske produkter såsom vitaminer.
  • Reguleringsorganer såsom FDA anser forbruget af de fleste almindelige kunstige sødestoffer for sikkert og acceptabelt.
  • Nogle undersøgelser tyder på, at kunstige sødestoffer kan påvirke glukosemetabolismen negativt og potentielt ændre sammensætningen af tarm-mikrobiomet. Dette emne er et aktivt forskningsområde.
  • De fleste undersøgelser er udført på dyr, og derfor er yderligere forskning i sødestoffers virkning på sammensætningen af det menneskelige tarm-mikrobiom nødvendig.

Author:  Cecilia Clausen (Clinical Dietitian)